Prokrastinering betyder; negativt uppskjutarbeteende och är något som arbetsgivare vill få oss att sluta med. Gamafication kan man säga är en motkraft. Ett sätt att ge belöning för varje steg du tar i processen. Tänk om vi kunde använda oss av det mer i arbetslivet?

Negativ prokrastinering innebär att man gärna tar de ”lätta”, ”snabba” uppgifterna först och att de andra uppgifterna som tar längre tid gärna blir liggande. Programerarna inom data-världen har känt till detta i åratal. Det är därför sajter nu leder oss igenom en jobbig registreringsprocess med att ta oss i handen och leda oss framåt med uppmuntrande tillrop (se Facebook, Google, BrandYoureSelf osv.) Det i sådant som vi annars gärna skulle ha skjutit upp eller helt enkelt skitit i för att vi tyckte det kändes för krångligt.

Processen heter gamification och handlar om att göra långa processer roliga – eller åtminstone att ge oss belönande delmål. Men få verkar har ännu riktigt landat ”rätt” när det gäller att leda oss fram i de jobbiga arbetsuppgifterna vi har på jobbet. Ni vet som att skriva den där lååånga rapporten, ringa de där samtalen eller göra den där efterforskningen på det där krångliga området som man bara tycker verkar ap-jobbigt…

Jag tror på potentialen i ”det sociala kontoret” när det gäller att uppmuntra oss fram till prestation. Idag skrev jag bland annat in mig på Hojoki.com som gör det möjligt att dela ”workspace” med vänner/affärspartners och kollegor.

Där kan man även rent socialt uppmuntra varandra fram i processerna (se bild).
Jag tror att där ligger nyckeln i ett roligare och mer utvecklande arbetsliv för fler inom tjänstesektorn: Att bli sedd, bekräftad, uppmuntrad och stödd under processens gång. Vi är trotts allt flockdjur 😉