Prokrastinering betyder; negativt uppskjutarbeteende och vilket vi i största möjlig mån vill kunna undvika. Gamafication kan man säga är en motkraft. Ett sätt att ge belöning för varje steg du tar i processen.
Tänk om vi kunde använda oss av det mer i arbetslivet?

Negativ prokrastinering innebär att man gärna tar de ”lätta”, ”snabba” uppgifterna först och att de andra uppgifterna som tar längre tid gärna blir liggande. Programerarna inom data-världen har känt till detta fenomen i åratal. Det är därför sajter nu leder oss igenom en jobbig registreringsprocess med att ta oss i handen och leda oss framåt med uppmuntrande tillrop (se Facebook, Google, BrandYoureSelf osv.) Det i sådant som vi annars gärna skulle ha skjutit upp eller helt enkelt skitit i för att vi tyckte det kändes ”för krångligt”.

Processen heter gamification och handlar om att göra långa processer roliga – eller åtminstone att ge oss belönande delmål! Men få verkar har ännu riktigt landat ”rätt” när det gäller att leda oss fram i de jobbiga arbetsuppgifterna vi har på jobbet. Ni vet som att skriva den där lååånga rapporten, ringa de där samtalen eller göra den där efterforskningen på det där krångliga området som man bara tycker verkar ap-jobbigt…

Det finns ju ändå ett visst motstånd i att påbörja processer som vi inte vet riktigt hur vi ska göra – dock infinner sig en viss (själv-)belåtelse när själva processen är slutförd.

Hur kan vi hjälpa de anställda att ”dela upp” uppgiften i mindre beståndsdelar? – Att beta dessa och komma framåt?
Med andra ord: Hur kan vi Gamefiera processen?


1 kommentar

När social forskning bli teknologi – Nutidspejling.nu · april 11, 2020 kl. 9:43 f m

[…] Jag har förut skrivit om hur man genom teknikprogrammen kan göra rutinjobb roligare genom att gamefiera processen – tänk vilka möjligheter det öppnar upp när det gäller att göra våra jobb kul? Det […]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *